نرم افزار مبدل نصب نیست.
سخنرانی استاد رحیم پور ازغدی محرم94 ، سوئیس، لوزان

امت واحده حسینی، نقش عاشورا در اتحاد امت اسلامی

گزارش مشکل
Loading the player...
امام حسین علیه اسلام محور وحدت اسلام و معلم وحدت جهان سخنرانی استاد حسن رحیم­ پور ازغدی با عنوان «امت واحده حسینی، نقش عاشورا در اتحاد امت اسلامی» در تاریخ 27 مهرماه 1394 در لوزان سوئیس
8946

نمایش ویدئو در وب سایت شما

سخنرانی استاد حسن رحیم­ پور ازغدی با عنوان «امت واحده حسینی، نقش عاشورا در اتحاد امت اسلامی» در تاریخ 27 مهرماه 1394 برابر با پنجم محرم الحرام 1437 قمری و نوزدهم اکتبر 2015 میلادی به همت انجمن اسلامی دانشجویان لوزان و با همکاری هیأت دانشجویی محبین اهل بیت (ع) سوئیس در جمع مسلمانان مقیم سوئیس از ملیت ­های ایرانی، افغانستانی، عراقی و لبنانی در شهر لوزان برگزار گردید. این سخنرانی در دو محور اصلی بیان شد که بخش اول آن به ایجاد وحدت در جامعه اسلامی بر اثر خون و آرمان امام حسین (ع) و بخش دوم به وحدت جهانی و بشری بر اثر قیام امام حسین (ع) اختصاص داده شد.

در خصوص محور اول، استاد رحیم پور ازغدی با بیان این که بحث قیام عاشورا بحثی اختلافی میان شیعه و سنی به حساب نمی­ آید، اظهار داشت: «هر کس اندکی با منابع اهل سنت آشنا باشد آگاه است که رهبران و بزرگان اهل سنت در مسأله کربلا با شیعیان همراه و هم داستان هستند. متأسفانه جریانی تحت عنوان سخنگویی از جانب اهل سنت، عقاید وهابی و تکفیری را به اسم اهل سنت ترویج می­ کند که مورد باور و قبول بخش بزرگی از مسلمانان نیز واقع شده است. چه احمد بن حنبل – محدث سنی که وهابیون خود را شاخه­ ای از عقیده او می دانند - و چه رهبران اصلی مکاتب سنی از جمله مالک بن انس، ابوحنیفه و جناب شافعی، هر چهار نفر در قضیه کربلا موضع حسینی گرفته و حتی از لعن یزید دفاع کرده­ اند. بنابراین مسأله عاشورا قابل تبدیل به مسأله فرقه­ ای نیست.» ایشان با اشاره به این که جریان افراطی تکفیری حتی با بزرگان و منابع اهل سنت نیز به طور گزینشی برخورد می­ کند، خط افراطی تکفیری را ادامه تفکر خوارج دانست که تا کنون نیز ادامه دارد. در ادامه، رحیم ­پور ازغدی با بیان نمونه­ هایی از متون و اشعار منتسب به علمای اهل سنت به لعن یزید از سوی برخی از این علما در این آثار اشاره کرد.

در باب محور دوم، استاد رحیم­ پور ازغدی مهمترین پیام امام حسین (ع) برای غرب را عقلانیت دینی برشمرد. او با اشاره به سکولاریزم به معنای تفکیک دین از عقل، آگاهی، مدنیت و حقوق در تفکر غربی، بازتعریف دین به نحوی که شامل حقوق بشر، عقلانیت و اخلاق نیز بشود را بزرگترین درس امام حسین (ع) برای جهان دانست و افزود: «در جوامع امروز غربی که همگی لائیک به شمار می­ روند، حفظ نمادهای مذهبی برای انسجام اجتماعی لازم برشمرده می ­شود. حکومت ­های غربی قصد محو دین را ندارند ولی در عین حال دین را همراه با عقلانیت نمی­ خواهند.»

رحیم ­پور ازغدی با اشاره به مبانی تفکر دینی-اجتماعی غرب که دین را از عرصه زندگی اجتماعی محو کرده و تا حد ممکن به سمت شخصی کردن آن پیش رفته است، اظهار داشت: «در مذهب شیعه، دین همان قدر که در احوال شخصیه قدرتمند است، در ابعاد اجتماعی نیز برنامه و روش دارد. تفکر اسلامی مبتنی بر عقلانیت و درست شنیدن است.» ایشان در پایان سخنان خود به بیان فرازهایی از خطبه حضرت امام حسین (ع) خطاب به علما و اصحاب و تابعین در حین اعمال حج در سرزمین منی و نیز سخنان آن حضرت خطاب به سپاه حرّ بن یزید ریاحی پرداخته و دین معرفی شده از سوی آن حضرت (ع) را دینی آمیخته با نظام مدنی، پیراسته از شهوات و شبهات، همراه با شرافت و عزت و همگام و همراه با عقلانیت دانست.

پارامترهای مرتبط

رویداد

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید


انصار کلیپ
سایت آوینی
عمارکلیپ
بچه های قلم
مای مدیا
مبین مدیا
اویس
مستضعفین
فرهنگ نیوز


دفتر مرکزی: تهران،

09128513265

Info[@]mostazafin.tv

آخرین کانال های ثبت شده

  • lumsefohaw
  • Turokwot
  • MarciaPed
  • AndrewObent
  • Houstonfug
مستضعفین تی وی

Template Design:Dima Group