نرم افزار مبدل نصب نیست.

دسته بندی موضوعی : هنر

به مناسبت 8آبان سالروز درگذشت قیصر امین پور

شعرخوانی شاعر انقلابی قیصر امین پور در حضور رهبر انقلاب

گزارش مشکل
Loading the player...
شعرخوانی شاعر انقلابی قیصر امین پور در حضور رهبر انقلاب
13957

نمایش ویدئو در وب سایت شما

شعرخوانی شاعر انقلابی قیصر امین پور در حضور رهبر انقلاب
به مناسبت 8آبان سالروز درگذشت قیصر امین پور
قیصر امین‌پور در دوم‌ اردیبهشت‌ ماه‌ 1338 در گُتوند از توابع‌ شهرستان‌ دزفول‌ به‌ دنیا آمد. دوران‌ کودکی‌ و تحصیلات‌ ابتدایی‌ را در زادگاهش‌ گذراند و برای‌ ادامه‌ تحصیل‌ به‌ دزفول‌ رفت. امین‌پور در سال‌ 1357 دیپلم‌ تجربی‌ گرفت‌ و سپس‌ تحصیلات‌ دانشگاهی‌ خود را در رشته‌ دامپزشکی‌ دردانشگاه‌ تهران‌آغاز کرد. وی‌ در سال‌ 1358 با انصراف‌ از رشته‌ دامپزشکی، به‌ جمع‌ دانشجویان‌ علوم‌ اجتماعی‌ پیوست. قیصر امین‌پور مجدداً در سال‌ 1363 تغییررشته‌ داد و تحصیلات‌ خود را در رشته‌ زبان‌ و ادبیات‌ فارسی‌ دانشگاه‌ تهران‌ دنبال‌ کرد و در سال‌ 1366 به‌ دریافت‌ مدرک‌ کارشناسی‌ نائل‌ آمد. وی‌ در همان‌ سال‌ به‌ ادامه‌ تحصیل‌ پرداخت‌ و در سال‌ 1369 مدرک‌ کارشناسی‌ ارشد زبان‌ و ادبیات‌ فارسی‌ را کسب‌ کرد و در ادامه‌ این‌ راه‌ در بهمن‌ ماه‌ سال‌ 1376 با دریافت‌ مدرک‌ دکترای‌ زبان و ادبیات‌ فارسی‌ از دانشگاه‌ تهران‌ فارغ‌التحصیل‌ شد. دکتر قیصر امین‌پور از زمرهِ‌ شاعرانی‌ بود‌ که‌ از همان‌ آغاز فعالیت‌های‌حوزه‌ هنری‌به‌ جمع‌ گروه‌شعرآنجا پیوست‌ و همگام‌ با سایر شاعران‌ فعال‌ حوزه‌ هنری‌ در بسیاری‌ از شب‌های‌ شعر برگزار شده‌ در جبهه‌های‌دفاع‌ مقدس‌شرکت‌ کرد و در مناطق‌ مختلف‌ عملیاتی‌ به‌ شعرخوانی‌ پرداخت. وی‌ عضو شورای‌ شعر و ادبیات‌ حوزه‌ بود و در تشکیل‌ جلسات‌ شعرخوانی‌ و نقد و بررسی‌ شعر و تشویق‌ و ترغیب‌ شاعران‌ جوان‌ انقلاب‌ نقش‌ مؤ‌ثر و ارزنده‌ای‌ داشت. فعالیت‌های‌ امین‌پور در حوزه‌ اندیشه‌ و هنر تا اواخر سال‌ 1366 ادامه‌ یافت. دکتر قیصر امین‌پور در سال‌ 1367 از مؤ‌سسه‌ گسترش‌ هنر، جایزه‌ ویژه‌نیما یوشیج‌را دریافت‌ کرد. همچنین در سال‌ 1378 از سوی‌ وزارت‌ فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی‌ به‌ عنوان‌ یکی‌ از شاعران‌ برتر دفاع‌ مقدس‌ در دهه‌های‌ 60 و 70 برگزیده‌ شد. سر انجام در 8 آبان ماه1386 این خبر منتشر شد؛ قیصر امین‌پور درگذشت.
بی شک قیصر امین پور یکی از مهمترین شاعران انقلاب است، شاعری که رهبر معظم انقلاب، او را از جمله نخستين رويش‌هاي زيبا ومبارك انقلاب و فقدان او را خسارتبار خواندند. پایبندی و علاقه قیصر به انقلابآنچنان محکم و ناگستنی است که کمتر معاندی به خود اجازه همچین جسارتی را می‌دهد.
با وجود براهین متعدد بر انقلابی بودن و انقلابیماندن مرحوم امین‌پور، رسانه سلطنتی انگلستان که در چند سال اخیر با تهیه مطالبیبه اصطلاح مستند سعی در خدشه وارد کردن به چهره‌های درخشان انقلاب را دارد، سالگذشته، همزمان با سالگرد درگذشت قیصر، این حربه را برای این شاعر انقلابی به کاربرد. اما از آنجایی که با شاعری طرف هستند که انقلابی بود و این ویژگی را نمی‌تواننداز او بگیرند، سعی کردند که نشان دهند این شاعر انقلابی نماند و تلاش نمودند تاثابت کنند که این شاعر گرانقدر با مقام معظم رهبری رابطه چندان مناسبی ندارد.
علاقه قیصر به انقلاب و امام خمینی آنقدر مستحکماست که این رسانه به خود اجازه دستبرد به آن را نمی‌دهد، اما با ردیف کردنادعاهایی موهوم سعی در تیره و تار نشان دادن رابطه امین پور با آیت الله خامنه ایو حتی هشت سال دفاع مقدس را دارد. حال آنکه رابطه قیصر با رهبر معظم انقلاب گرم ترو احترام او به دفاع مقدس بیشتر از آن است که با یاوه گویی رسانه ای معاند مخدوش شود. بی‌بی‌سی به مخاطب اینگونه القا می‌کند که این شاعر انقلاب از افعال گذشته خود پشیمان است حال آنکه قیصر در زمان حیات خود به این شبهات اینگونه پاسخ می‌دهد:"بر خلاف دیگرانی که رفیق نیمه راه هستند ومیگویند که ما این شعرها را نگفتیم، ما اینکارها را نکردیم و توبه کردند، ما رفیق نیمه راه نیستیم ..."
جالب است یکی از دلایل بی‌بی‌سی برای تیره و تارنشان دادن این رابطه عدم حضور قیصر امین پور در جلسات شعر سالانه رهبر معظم انقلاب است. بی‌بی‌سی اینگونه توضیح می‌دهد که قیصر هرگز در جلسات شعر رهبر انقلاب شرکت نمی‌کرد و از ایشان دوری می‌گزید. حال آنکه فیلمی که در این مطلب مشاهده میکنید گواه حضور قیصر در جلسات شعررهبر انقلاب و سرودن یکی از زیباترین شعرهای اوست:

می‌خواهمت چنان که شب خسته خواب را
می‌جویمت چنان که لب تشنه آب را
محو توام چنان که ستاره به چشم صبح
یا شبنم سپیده‌دمان آفتاب را
بی‌تابم آنچنان که درختان برای باد
یا کودکان خفته به گهواره تاب را
بایسته‌ای چنان که تپیدن برای دل
یا آنچنان که بال پریدن عقاب را
حتی اگر نباشی، می‌آفرینمت
چونانکه التهاب بیابان سراب را
ای خواهشی که خواستنی تر ز پاسخی
با چون تو پرسشی چه نیازی جواب را
یکی از همکاران سابق امین‌پوربا ذکر خاطره‌ای، خط بطلانی دیگر بر این ادعای بی‌بی‌سی می‌کشد. بهروز مدرسی-خلبانی که بعد از بازنشستگی دست به قلم شد و در سروش فرصت همکاری با قیصر رایافت- خاطره‌ای با این مضمون از قیصر تعریف کرده است: «روزی كه گروهي از جوانانبراي ديدار با آيت الله خامنه‌اي رفته بودند، يكي از جوانان كه از شهرستان آمدهبود، قبل از شروع سخنرانی براي ایشان قطعه شعري را خواند. آیت‌الله خامنه ايبلافاصله گفتند"به به ... آيا شعر از قيصر امين پور است؟" جوانشهرستاني تصديق كرد. وقتي روز بعد به دفتر مجله رفتم، جريان را براي قيصر تعريفكردم. قيصر مي‌گفت "تو را خدا اين نوار را به من برسان تا به اين مخالفانمنشان بدهم كه رهبر انقلاب، اسمي از من آورده است..."»
نکته ای منفی که در این مورد و موارد مشابه آن وجود دارد، عدم پاسخ مطلوب توسط مسئولین امر به این کذبیات است. در حالی که هر روزتعداد بسیار زیادی فیلم و مطلب در مورد بزرگان انقلاب به ویژه رهبر معظم انقلابتوسط معاندین ساخته می‌شود اما با پاسخی مطلوب توسط متصدیان روبرو نمی‌شود. دامنهاین تخریب‌ها حتی به انتخابات اخیر ریاست جمهوری و جهت گیری های سو بی‌بی‌سی نسبتبه بعضی از کاندیداها همراه بود که متاسفانه به مانند موارد مشابه با پاسخی مناسبتوسط مسئولین روبرو نشد تا حتی المقدور از تاثیر سویی که بر بینندگان می‌گذاردجلوگیری کند.
بی شک قیصر امین پور شاعری انقلابی بود و انقلابی نیز ماند، حال آنکه معاندین به دنبال اهداف سو خود هستند، اما در مصداق آن دچاراشتباه شدند، چرا که قیصر با روح و جان انقلاب را درک کرده بود و این سیاه نماییها نمی‌تواند او را از انقلاب جدا کند و این تقلاهای رسانه‌های معاند پیش از هرچیز ماهیت دروغگوی آنان را بیش از پیش هویدا می‌کند.

با اندکی تغییر به نقل از «فردا»
 

پارامترهای مرتبط

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید


انصار کلیپ
سایت آوینی
عمارکلیپ
بچه های قلم
مای مدیا
مبین مدیا
اویس
مستضعفین
فرهنگ نیوز


دفتر مرکزی: تهران،

09128513265

Info[@]mostazafin.tv

آخرین کانال های ثبت شده

  • DanaFluop
  • BoxerNap
  • GordonPiolo
  • dublikaty_gjOa
  • yansaNoRie
مستضعفین تی وی

Template Design:Dima Group