صوت کامل جلسه جنجالی بررسی طرح برجام در مجلس یکشنبه 19 مهر / 5 فایل صوتی

صوت کامل جلسه جنجالی بررسی طرح برجام در مجلس یکشنبه 19 مهر / 5 فایل صوتی فایل صوتی کامل جلسه جنجالی بررسی طرح برجام در مجلس یکشنبه 19 مهر گزارش کامل آنچه در بررسی طرح یک فوریتی مجلس گذشت/ با نقش آفرینی ویژه لاریجانی، مجلس با کلیات طرح یک فوریتی «اقدام متناسب و متقابل دولت در اجرای برجام» موافقت کرد/ شرمن: طرح یک فوریتی تامین کننده خواست امریکاست / شلوغ بازی صالحی برای «به حاشیه بردن» مجلس نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز پارلمان کلیات طرح اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام را مورد بررسی قرار دادند. صوت کامل جلسه مجلس بررسی برجام مجلس,دانلود صوتی,دانلود,برجام,طرح برجام,صالحی,لاریجانی,زاکانی,تهدید به مرگ,تهدید صالحی,تهدید ظریف,شارلاتان,ثبت در تاریخ,آیندگان
14754

نمایش ویدئو در وب سایت شما

فایل صوتی کامل جلسه جنجالی بررسی طرح برجام در مجلس یکشنبه 19 مهر را میتوانید در 5 بخش زیر دریافت کنید:

*** بخش اول را با زمان 39:35 و حجم 22.66MB  از اینجا دریافت کنید. ***

*** بخش دوم را با زمان 37:48 و حجم 21.63MB  از اینجا دریافت کنید. ***

*** بخش سوم را با زمان 37:41 و حجم 21.57MB  از اینجا دریافت کنید. ***

*** بخش چهارم را با زمان 54:48 و حجم 31.36MB  از اینجا دریافت کنید. ***

*** بخش پنجم را با زمان 50:49 و حجم 29.08MB  از اینجا دریافت کنید. ***

 

نمایندگان مجلس در نهایت پس از کش و قوس‌های فراوان کلیات طرح اقدام متناسب و متقابل دولت در اجرای برجام را با نقش آفرینی ویژه علی لاریجانی تصویب کردند.
 
به گزارش رجانیوز، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز پارلمان کلیات طرح اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام را مورد بررسی قرار دادند.

وکلای ملت پس از استماع سخنان موافقان و مخالفان طرح مذکور در نهایت کلیات این طرح را با ۱۳۹ رای موافق، ۱۰۰ رای مخالف و ۱۲ رای ممتنع تصویب کردند.

 

در این جلسه سید بهبول حسینی، کاظم جلالی، ابراهیم نکو و هادی قوامی به عنوان موافقان کلیات طرح و مهرداد بذرپاش، علیرضا زاکانی، حسین طلا و الیاس نادران به عنوان مخالفان طرح مذکور صحبت کردند.

این در حالی است که علی اکبر صالحی به عنوان نماینده دولت با شلوغ کاری تلاش کرد تا برای دقایقی جو مجلس را متاثر کرده و به تشنج بکشاند.

جلسه امروز حاشیه‌های بسیاری در پی داشت که از جمله آن می‌توان به اخطارها و تذکرات متعدد وکلای ملت نسبت به بررسی این طرح در صحن بهارستان اشاره کرد.

 

تجمع اعتراضی اعضای فراکسیون اصول‌گرایان و گعده نمایندگان شاخص دو فراکسیون در اطراف صحن علنی مجلس از دیگر حاشیه‌های جلسه بررسی طرح برجام در صحن بهارستان بود.

 

گزارش مشروح رجانیوز از جلسه جنجالی بررسی طرح هسته ای در مجلس

 

جلسه جنجالی بررسی کلیات طرح یک‌فوریتی اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام صبح امروز (یکشنبه) و با ریاست علی لاریجانی بر جلسه و حضور محمد جواد ظریف و علی‌اکبر صالحی در صحن علنی مجلس آغاز شد.

 

به گزارش رجانیوز، در این جلسه با توجه به اینکه دستور مذکور به عنوان سومین دستور یک فوریتی در دستور کار قرار داشت، با پیشنهاد ۵۰ نماینده مجلس، تغییر دستور کار به رای گیری گذاشته شد، که این تغییر دستور با ۱۳۳ رأی موافق، ۹۶ رأی مخالف و ۱۰ رأی ممتنع از ۲۴۴ نماینده حاضر در صحن علنی مورد موافقت صحن مجلس قرار گرفت.

 

موافقان تغییر دستور کار مجلس: طرح با هماهنگی رئیس مجلس تدوین شده است

 

پیش از این رای گیری، موافقان و مخالفان تغییر دستور کار مجلس به اعلام نظرات خود پرداختند.

 

عباس قائد رحمت نماینده مردم ازنا به عنوان طراح طرح یک فوریتی اقدام متناسب و متقابل جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام گفت: برجام باید برپایه احترام متقابل بوده و هر گونه اقدام منتهی به فشار و تهدید منجر به تجدیدنظر خواهد شد.

 

وی با تاکید بر رصد دقیق اقدامات طرف مقابل برای بازگرداندن و یا تمدید تحریم‌ها اظهار داشت: در این صورت اقدامات متقابل باید به عمل آید و اقدامات داوطلبانه متوقف شود.

 

نماینده مردم ازنا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصریح بر موضوع آب سنگین و مسائل دفاعی و موشکی به همراه بودن این طرح با تلاش‌های تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای اشاره کرد.

 

پیرموذن: این طرح با هماهنگی «رئیس گلم » تدوین شده است

 

همچنین کمال‌الدین پیرمؤذن نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی در سخنانی به عنوان موافق طرح مذکور آن را چکیده توافق دو فراکسیون عمده مجلس برشمرد و گفت: نمایندگان با بها دادن به اندرزهای رهبر معظم انقلاب با هم همدلند.

 

 

وی ادامه داد: به طور عام امروز توپ در زمین ایران و به طور خاص در زمین مجلس است و تعدادی اندک نگذارند که مجلس ایران نزد مردم و دنیا کوچک شود.

 

پیرمؤذن با اشاره به تاکید آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی بر تسریع بر اجرای برجام گفت: هر روز تاخیر در تصویب برجام ۱۰۰ میلیون یورو به کشور ضرر می‌زند.

 

وی با پرهیز دادن نمایندگان از بها دادن به غوغاسالاری جریان خاص اظهار داشت: اگر قلب ما برای اسلام می‌تپد و اگر نمی‌خواهیم وهابیون و صهیونیست‌ها خوشحال شوند و نیز اگر می‌خواهید تولید ملی با تکیه بر اقتصاد مقاومتی شکل گیرد باید این طرح کارساز را که با لحاظ کردن حفظ کیان نظام تدوین شده است، تصویب کنیم.

 

نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی گفت: طرح اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران برای اجرای برجام با هماهنگی «رئیس گلم» و کارشناسان تدوین شده است و بیش از ۸۰ درصد مردم خواهان اجرای برجام هستند.

 

مخالفان تغییر دستور کار مجلس: دست های پشت پرده می خواهد مجلس را در مقابل عمل انجام شده قرار بدهد

 

این عهدنامه بعنوان ترکمانچای دوم در تاریخ خواهد ماند

 

پیش از رای گیری درباره تغییر دستور کار مجلس، نمایندگان مخالف این تغییر دستور نیز به اظهار نظر در این زمینه پرداختند.

 

 

به گزارش رجانیوز، روح الله حسینیان، نماینده مردم تهران در مخالفت با در دستور کار قرار گرفتن طرح اجرای برجام گفت: گویی دست‌های پشت پرده می‌خواهد مجلس را در برابر عمل انجام شده قرار دهد و این عهدنامه به عنوان گلستان و ترکمانچای دوم در تاریخ خواهد ماند.

 

 وی افزود: امروز در یک نقطه حساس تاریخی قرار گرفته‌ایم و اگر بدون دقت وارد بحث برجام شویم در برابر نسل‌های آینده پاسخی نداریم.

 

حسینیان با این پرسش که چرا وارد کاری شویم که از اصل خلاف قانون اساسی است، اظهار داشت: چرا در ورود به طرح اجرای برجام تاکید می‌کنیم؟ چرا نمی‌گذارند نمایندگان روی آن مطالعه کافی انجام دهند؟

 

وی به اصول ۷۵ و ۱۲۵ قانون اساسی که کلیه عهدنامه‌ها را منوط به تصویب مجلس می‌کنند، گفت: کجای برجام با این طرح به تائید مجلس می‌رسد؟ عهدنامه طرفینی است مگر می‌شود با اضافه و کم کردن و یا حاشیه زدن به اصلی که ایران هیچ حقی در آن ندارد مجلس را سر کار بگذارند؟

 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: آئین‌نامه داخلی مجلس به هیأت رئیسه اجازه می‌دهد اگر دوفوریت طرحی رای نیاورد لااقل ۱۰ روز در کمیسیون روی آن کار شود اما شما اینقدر دستپاچه‌اید که طرح اجرای برجام را ۲۴ ساعته در کمیسیون امنیت ملی به رای گذاشتید. در بعضی کمیسیون‌های دیگر هم به حد نصاب نرسیده است.

 

وی با انتقاد از اینکه با تعجیل در دستور کار قرار گرفتن طرح نمایندگان مقابل عمل انجام شده قرار می‌گیرند، تصریح کرد: این عهدنامه به عنوان گلستان و ترکمانچای دوم در تاریخ خواهد ماند.

 

وی با تاکید بر اینکه مجلس نباید دست و چشم بسته باشد که نداند چیزی را که می‌خواهد امضا کند، گفت:‌ اگر این طرح از طریق رویه قانونی آمده بود ما مخالفتی نداشتیم اما گویا دست‌های پشت پرده می‌خواهد مجلس را در برابر عمل انجام شده قرار دهد.

 

حسینیان در پایان خاطرنشان کرد: طرح اقدام متقابل و متناسب دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام همه دستاوردهای هسته‌ای را از بین می‌برد.

 

واکنش حسینیان به توهین پیرموذن: شرکت اقتصادی ندارم، برادرم هم به دشمنان پناهنده نشد که نفعی در ماندن یا رفع تحریم داشته باشم

 

روح الله حسینیان همچنین در واکنش به سخنان پیرموذن که مخالفین این طرح را کاسب تحریم نامیده بود گفت: بنده شرکت وارداتی یا صادراتی ندارم که ما را کاسبان تحریم بنامید. ما از خانواده‌ای هستیم که یا شهید

 

نماینده مردم تهران در تذکری با استناد به ماده ۷۹ آیین‌نامه داخلی مجلس، نسبت به اظهارات پیرمؤذن که گفته بود «کاسبان تحریم منافعشان در حفظ تحریم‌ها و منافع ابرقدرت‌هاست»، انتقاد کرد و اظهار داشت: بنده نه منافعی در تحریم داشته‌ام و نه در آینده در شکسته شدن تحریم‌ها دارم.

 

وی افزود: آقای پیرمؤذن! شما گفته‌اید ۸۵ درصد ملت موافق برجام هستند، بنابراین معلوم می‌شود که ما در مقابل جماعت و ملت با نقد برجام ایستاده‌ایم، یعنی ما با این اقدام‌مان هم روی آینده خودمان و هم روی انتخابات خط کشیده‌ایم و آمده‌ایم و از عزت و استقلال ملت ایران دفاع می‌کنیم.

 

حسینیان گفت: بنابراین اگر بناست کسی در تحریم کاسب باشد، شماها هستید که خودتان را به رنگ جماعت درآورده‌اید و از برجام دفاع می‌کنید، ما هیچ وقت نه شرکت صادراتی و نه شرکت وارداتی داشته‌ایم که منافع‌مان در تحریم‌ها باشد؛ خدا می‌داند که اگر حقوق بنده قطع شود، ماه آینده ادامه زندگی و حیاتم بسته به خداوند متعال است، بنده یک ریال پس‌انداز ندارم.

 

نماینده تهران در مجلس در پایان یادآور شد: چطور به خودتان اجازه می‌دهید که ما را کاسبان تحریم بنامید؟ ما از خانواده‌ای هستیم که یا شهید داده‌اند یا رزمنده هستند، از خانواده‌ ما هیچکس به دشمنان پناهنده نشده است که امروز بیایید و به ما بگویید «کاسبان تحریم».

 

لاریجانی در واکنش به حسینیان: دست پشت پرده ای در کار نیست

 

پیش از رای گیری درباره تغییر دستور مجلس شورای اسلامی، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز (یکشنبه ۱۹ مهر) در صحن علنی مجلس در توضیح یکی از بندهای مخالفت روح‌الله حسینیان مخالف تغییر رفتار مجلس برای بررسی طرح اقدام متناسب و متقابل دولت در اجرای برجام گفت: هیأت رئیسه برای در دستور کار قرار دادن طرح مزبور عجله نکرده است و اینکه دست‌هایی پشت پرده در کار است، درست نیست.

 

 

وی افزود: ‌مدت زمان ۱۰ روزه برای کمیسیون‌های فرعی جهت مطالعه طرح‌هایی که دوفوریت آن رد شده است مربوط به طرح‌های عادی است نه فوری. این طرح دو ماه است که در مجلس بسته است.

 

در ادامه و پس از رای گیری در باره تغییر دستور کار مجلس، تغییر دستور با ۱۳۳ رای در دستور کار مجلس قرار گرفت. پیش از بررسی کلیات طرح تعدادی از نمایندگان اقدام به اعلام تذکرات خود کردند.

 

رسایی: برخی وزرای دولت حاضر به دفاع از برجام در مجلس و شورایعالی امنیت ملی نشدند

 

حجت‌الاسلام حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی صبح امروز پارلمان در اخطاری با استناد به اصول ۷۷ و ۱۲۵ قانون اساسی اظهار داشت: این دو اصل قانون اساسی صراحت دارد که تمامی موافقتنامه‌ها باید به صورت لایحه به مجلس بیاید. در واقع دولت باید این موافقتنامه‌ها را در هیأت دولت به تصویب برساند و سپس به شکل یک لایحه به مجلس تقدیم کند.

 

 

نماینده تهران در مجلس با اشاره به طرح یک فوریتی برجام گفت: برخی وزرا حتی حاضر نشدند در جلسه کمیسیون برجام و در شورایعالی امنیت ملی از سند برجام دفاع کنند.

 

وی افزود: برجام یک موافقتنامه است و نمی‌شود آن را توجیه کرد اما دولت حتی برجام را در هیأت دولت هم نبرده است و برخی از وزرا حتی حاضر نشدند در جلسه کمیسیون برجام و در شورایعالی امنیت ملی از برجام دفاع کنند.

 

نماینده تهران در مجلس همچنین یادآور شد: دولت برجام را به صورت لایحه به مجلس ارائه نداد، در حالی که دولت حاضر نشد چنین لایحه‌ای به مجلس بدهد ما داریم آن را به شکل یک طرح در مجلس مطرح کرده و به صورت ضمنی، برجام آن را تأیید می‌کنیم و جای سؤال است که آیا دولت باید برای ما ریل‌گذاری کند یا ما برای دولت ریل‌گذاری کنیم؟

 

وی همچنین گفت: دولت قانون‌شکنی کند، لایحه ندهد، بعد ما را مجبور کند که طرح ارائه دهیم، آن هم طرحی که به صورت ضمنی برجام را تأیید می‌کند. بنده مخالفتی با برجام نمی‌کنم اما از آقای رئیس‌جمهور و آقای ظریف می‌پرسم شما که می‌گویید برجام باعث شده ابرقدرت‌ها در مقابل ایران تعظیم کنند، پس چرا لایحه آن را به مجلس نمی‌دهید؟

 

رسایی متذکر شد: ما با یک طرح داریم چیزی را که باید در قالب لایحه به مجلس ارائه شود را تصویب می‌کنیم. آن هم طرحی که از سوی افرادی تهیه شده که ۵ نفر از آنها نامه‌ای نوشتند و ۱۶۵ امتیاز برای برجام برشمردند و بعد هم همین افراد چنین طرحی را آوردند و می‌گویند چون برجام عیب دارد، باید با یک طرح آن را مشروط کنید.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: این طرح به صورت ضمنی برجام را تأیید می‌کند، دولت باید لایحه برجام را تقدیم مجلس کند و ما آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

 

در ادامه علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به این اخطار رسایی گفت: استناد شما درست نیست چرا که در این اصول قانون اساسی گفته شده که موافقتنامه‌ها باید به تصویب مجلس برسد.

 

واکنش انصاری به تذکر رسایی: دولت در موضوع برجام یکپارچه است

 

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور طی نامه‌ای به هیأت رئیسه مجلس در پاسخ به تذکر حمید رسایی گفت که «دولت در موضوع برجام یک زبان و یکپارچه است.»

 

 

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (یکشنبه) پارلمان با اشاره به نامه مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در پاسخ به تذکر حمید رسایی که گفته بود برخی از وزرای دولت با برجام مخالفند، گفت: آقای انصاری نامه‌ای نوشتند مبنی بر اینکه آنچه که آقای رسایی گفته بود برخی از وزرای دولت با برجام مخالف هستند، تکذیب می‌شود. دولت در این موضوع یک زبان و یکپارچه است.

 

تذکر قاضی‌پور: اجازه نفوذ آمریکا به ایران را نمی‌دهیم/ دولت باید لایحه برجام را تقدیم مجلس می‌کرد

 

نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز در اخطاری با استناد به اصل ۸۵ قانون اساسی، اظهار داشت: ما سرباز ولایتیم و رهبر انقلاب حکم دادند که مجلس شورای اسلامی باید برجام را بررسی کند.

 

 

نماینده ارومیه در مجلس با بیان اینکه دولت باید لایحه برجام را تقدیم مجلس می‌کرد، گفت: اجازه نفوذ آمریکا به کشور را نمی‌دهیم.

 

وی با بیان اینکه ما هم با برخی از نمایندگان هم‌نظر هستیم که دولت باید لایحه برجام را تقدیم مجلس می‌کرد، گفت: عده‌ای از نمایندگان که این موضوع را مطرح می‌کنند، خودشان طرحی در رابطه با برجام را آماده و تدوین کرده بودند، ما نمی‌خواهیم در طرح برجام دست دولت را باز بگذاریم.

 

قاضی‌پور گفت: رهبر معظم انقلاب باید مصوبات شورایعالی امنیت ملی را تأیید کنند و بدون تأیید ایشان، مصوبات این شورا قابلیت اجرا ندارد، ما اجازه نمی‌دهیم آمریکا به کشورمان نفوذ کند و مردم ایران را به دو دسته موافقان و مخالفان برجام تبدیل کند، همه ما سرباز ولایتیم و باید طرح مربوط به برجام را بررسی کنیم.

 

تذکر توکلی: رئیس مجلس از حیثیت کمیسیون ویژه برجام دفاع نکرد

 

احمد توکلی نیز در تذکری با استناد به بند ۱۱ ماده ۲۴ آیین‌نامه داخلی مجلس، اظهار داشت: طبق این بند هیأت رئیسه موظف به دفاع از شأن و حیثیت مجلس است.

 

 

نماینده تهران در مجلس با بیان اینکه رئیس مجلس از حیثیت کمیسیون ویژه برجام دفاع نکرد، گفت: کمیسیون برجام حقایقی از سند توافق هسته‌ای را نقل کرد که برخی خوششان نیامد.

 

وی با بیان اینکه برخورد عده‌ای از نمایندگان با گزارش کمیسیون برجام اصلاً مناسب نبود، گفت: عده‌ای از نمایندگان به روش کمیسیون ویژه برجام اعتراض کردند که این اعتراض آنان نابجا بود، کمیسیون برجام ۴۰ روز زحمت کشید و حقایقی از برجام را نقل کرد که برخی از نمایندگان خوششان نیامد اما بعد از ارائه گزارش کمیسیون برجام، ۵ نفر از نمایندگان طی بیانیه‌ای به این گزارش اعتراض کردند.

 

توکلی خطاب به لاریجانی گفت: شما به عنوان رئیس مجلس باید از حیثیت کمیسیون ویژه برجام دفاع می‌کردید اما این اتفاق نیفتاد.

 

در ادامه علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به توکلی گفت: ما همیشه از مصوبات کمیسیون‌ها دفاع می‌کنیم چون کمیسیون‌های مجلس جزو ارکان پارلمان هستند.

 

سخنان مخالفان و موافقان کلیات طرح یک فوریتی مجلس

 

بذرپاش در مخالفت با تغییر دستور کار مجلس: کمیسیون امنیت در کمتر از ۲ ساعت طرح را تصویب کرد/ قرار نیست قبل از ۲۶ مهر کاری شود که می‌گویند تاخیر شده

 

مهرداد بذرپاش عضو هیأت رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در مخالفت با تغییر دستور صحن علنی مجلس اظهار داشت: انتقاد من به عنوان عضوی از هئیت رئیسه مجلس  این است که چرا به صورت دو تکه و جدا شده‌ایم. به هر حال ما باید در روند گزارش برجام،‌ مسیر مشخص را طی می‌کردیم و طرح را به کمیسیون مربوطه‌ای که نمایندگان مربوطه رأی داده‌اند ارجاع می‌دادیم و بررسی می‌شد.

 

 

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در کمتر از دو ساعت هم طرح که جزو مهمترین طرح‌های جمهوری اسلامی است را بررسی و هم ۲۰۰ پیشنهاد را نیز بررسی و به صورت یکجا رد کرده است.

 

وی افزود: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در کمتر از دو ساعت هم طرح که جزو مهمترین طرح‌های جمهوری اسلامی است بررسی کرده و هم ۲۰۰ پیشنهاد را نیز بررسی و به صورت یکجا رد کرده است.

 

عضو هیأت رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: به نظر شما این بررسی کارشناسی است؟ این بررسی عمیق و درست است؟ کسی مخالف برداشته‌شدن تحریم‌ها نیست ولی اگر طرح در این سطح که میزان اهمیت آن بر همه همکاران واضح و مبرهن است در عرض ۲ ساعت به صورت یکجا ۲۰۰ پیشنهاد را رد کنند کارشناسی است؟ به نظر کار بهتری می‌توانستیم انجام دهیم.

 

بذرپاش در ادامه مطلب خود اضافه کرد: اینکه ما از دولت درخواست کردیم لایحه بدهد کار بد و تندروی است؟ کار ما کاسبی در تحریم است؟ برخی‌ها که فکر می‌کنند این اعداد و ارقام را از کجا می‌آورند و اینکه می‌گویند یا این ۱۲۰ درصد موافق از کجا آمده‌اند؟ آنها خود را در صحنه سیاسی تنظیم کرده‌اند. ما اگر دنبال رأی و استفاده سیاسی بودیم باید از نظر شما آن طرف می‌ایستادیم.

 

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی همچنین یادآور شد: اینکه ما درخواست داشتیم دولت لایحه‌ای صادر کند، دولت اگر لایحه‌ای داده است ما باید مجوز دهیم کسی منتظر ما نیست، دولت منتظر شما برای اجرا است.

 

وی گفت: اینکه حرف از تأخیر می‌زنند دروغ محض است روز توافق ۲۶ مهر ماه است قرار نیست زودتر از آن کاری صورت بگیرد که هر روز می‌گویند تأخیر صورت گرفته است. و این اظهارات برای این است که شما را در فشار قرار دهند و این سخنان، خلافی است که در تاریخ می‌ماند و اکنون نیز هنوز این مباحث را مطرح می‌کنند.

 

بذرپاش همچنین متذکر شد: مگر طرف‌های غربی برجام را تصویب کرده‌اند که بخواهند از شما نیز تصویب بگیرند هر چند مراحل آن نیز طی نشده است. آنها نیز حتماً در روز توافق اجرا خواهند کرد و منتظر شما نیز نماندند و این اشتباه است که می‌گویند منتظر مجوز مجلس هستند. به هیچ وجه منتظر نماندند و اگر مجوز بودند درخواست لایحه می‌کردند.

 

وی با اشاره به سخنان موگرینی گفت: یکی از دوستان دولت گفته است که ما منتظر مجوز هستیم حتی بعد از سخنان رهبر معظم انقلاب. من خواهش دارم که یکی از اعضای تیم مذاکره‌کننده امروز جواب خانم شرمن را بدهد. من از روی متن می‌خوانم که چه حرفی زده است. ما در مورد طرح صحبت می‌کنیم نه برجام. وندی شرمن عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده گفته است« هیچ یک از بخش‌های طرح یک فوریتی مجلس مانع اجرایی شدن برجام نیست که نیاز امروز ما و کاخ سفید باشد» یکی این صحبت‌ها را تکذیب کند

 

وی همچنین با اشاره به ادامه صحبت‌های وی در خصوص برجام گفت: او که خود مسئول مذاکره‌کننده است دارد این حرف‌ها را می‌زند ما تکذیب نمی‌کنیم پس یکی حرف‌های او را تکذیب کند.

 

عضو هیأت رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آیا ما نباید حساس باشیم که بعد از اجرای برجام به چه میزان تحریم‌ها باقی می‌ماند؟ پس باید در طرح ببینیم که اگر طرف مقابل تحریم‌ها را بازگرداند به بهانه‌های تروریسم و حقوق بشر تحریم‌ها را بازگرداند تکلیف چیست. چند سال دیگر نه من و شما و نه تیم مذاکره‌کننده و نه دولت هستند و همه عوض می‌شوند و تنها سند است که حرف می‌زند. این طرح را در عرض کمتر از دو ساعت در کمیسیون بررسی کرده و کمیسیون اصلی که ۵۰ روز به بررسی آن پرداخته است را رها می‌کنند.

 

بذرپاش در خاتمه مطرح کرد: در اینکه برجام حفره‌های امنیتی دارد شکی نیست. اعضای کمیسیون بودند و دیدند که مسئولان نظامی چه حفره‌های امنیتی و نگران‌کننده‌ای را در برجام ذکر کرده‌اند ما نباید این مسئله را در طرح ببینیم ما طرح صیانت را تصویب کردیم ولی هیچکدام از بندهای آن اجرا نشد. اکنون نیز این طرح را تصویب کرده و اجرا نمی‌کنید و بعد می‌گوییم نتوانستیم آن را اجرا کنیم. پس چرا شما اصرار می‌کنید چیزی را تصویب کنید که قرار نیست اجرا کنند. کسی منتظر شما نیست، کسی دنبال شما برای تصویب نیست.

 

در واکنش به نطق بذرپاش؛ بروجردی: در کمیسیون امنیت سه ساعت برای تدوین طرح برجام زمان اختصاص دادیم

 

پس از مخالفت مهرداد بذرپاش نماینده مردم تهران و عضو هیأت رئیسه مجلس با کلیت طرح اقدام متناسب و متقابل دولت در اجرای برجام، علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی طی تذکری گفت: آقای بذرپاش عضو تهیه‌کنندگان طرح (هستند) این طرح نه به معنای تهیه‌کننده بلکه به این معنا که در روند تدوین آن حضور داشتند.

 

 

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: در کمیسیون برای تدوین طرح اقدام متقابل و متناسب دولت در اجرای برجام سه ساعت زمان اختصاص دادیم.

 

وی یادآور شد: ما در نشست‌هایی با حضور ۴ عضو فراکسیون اصولگرایان و ۳ عضو فراکسیون رهروان در سه جلسه تمام ابعاد موضوع را بررسی و پیشنهادات خود را ارائه کردیم و در نهایت طرح تدوین شد.

 

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه کمیسیون بررسی طرح اقدام متقابل و متناسب دولت در اجرای برجام اظهار داشت: در کمیسیون سه ساعت پیرامون این موضوع وقت گذاشتیم، آقای رسایی نیز در همان نشست طرح جایگزینی را ارائه کرد که رأی نیاورد. اگر رأی ملاک است دیگر این حرف‌ها چیست.

 

تذکر زاکانی: در بررسی طرح سیر قانونی رعایت نشد/ شما تمام قد از طرح دفاع می کنید، اجازه بدهید منطق مخالفان هم شنیده بشود

 

علیرضا زاکانی رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام مجلس شورای اسلامی در تذکری اظهار داشت: بنده در تذکذ شفاهی هم قید کردم، تذکر من عدم رعایت آیین‌نامه در سیر رسیدگی به این موضوع است.

 

 

وی افزود: تذکر من بر مبهم برخورد کردن و عدم انعکاس آن به کمیسیون تخصصی توسط هیأت رئیسه است. کمیسیون برجام ۴۰ روز شبانه‌روز تلاش کرده است تا بتوانند ابعاد مختلف و پیچیده این توافقنامه را مورد بررسی قرار دهد.

 

رئیس کمیسیون ویژه برجام مجلس همچنین تصریح کرد: نهایت امر به گزارشی رسیدیم که مبتنی بر قواعد کمیسیون‌های مجلس به تصویب رسید و به لطف خدا در صحن منعکس شد.

 

زاکانی خطاب به لاریجانی گفت: اما جنابعالی این طرح را از دو ماه قبل آماده کرده بودید؛ سپس به دو فراکسیون موکول کردید و فراکسیون اصولگرایان با اهتمام به این موضوع که مشکل ملی است و باید آن را از طریق تفاهم حل کنند وارد صحبت شد، اما در نهایت در حضور شما آنچه که مورد توجه فراکسیون اصولگرایان بود مورد دقت نظر واقع نشد و نکات مهم آن حذف شد.

 

وی همچنین خاطرنشان کرد: ما در صحن مجلس سکوت کردیم و علت آن این بود که می‌گفتیم از طریق قانونی و به واسطه ماده ۱۴۵ امکان تصحیح مشکلات داخل این طرح وجود دارد. طرحی که بیشتر به یک بیانیه سیاسی معطوف است تا یک طرحی که بتواند چارچوب قانون‌گذاری را بگذارد.

 

رئیس کمیسیون ویژه برجام مجلس در ادامه مطلب فوق اضافه کرد: اینکه وندی شرمن دیروز اعلام کرده است این طرح تمام خواسته‌های آمریکا را تأمین می‌کند در حقیقت مجلس ایران زیر بار این حرف نخواهد رفت. شما در صحن از دو فراکسیون هزینه کردید. از دفتر و دبیرخانه هزینه کردید در حالیکه دست‌خط‌های دبیرخانه دست بنده هست که اشکالات جدی را به این طرح جنابعالی گرفته‌اند.

 

وی عنوان کرد که ما باز هم سکوت کردیم و این گزارش به کمیسیون امنیت موکول شد و کمیسیون مذکور بر خلاف نصح صریح ماده ۱۴۵ قبل از کمیسیون‌های فرعی آن را رسیدگی کرد و  نتیجه رسیدگی خود را با حداقل تغییراتی آن را به صحن منعکس کرد.

 

زاکانی متذکر شد: این مسئله نه به صلاح مملکت و منافع کشور است و شما باید تجدیدنظر کنید. دیروز به ما گفتند که دبیرخانه به دنبال تفاهم است. دوستانی که امروز سکوت کردند به خاطر اینکه صبح ما در جلسه به آنها گفتیم دبیرخانه در حال تفاهم است. دبیر محترم شورای عالی امنیت ملی صبح امروز نزد بنده به مسئول دفتر شما زنگ زدند و خواهش کردند که به آقای لاریجانی بگویید این را از دستور خارج کند.

 

وی در خاتمه عنوان کرد: مملکت نیاز به تفاهم دارد. نیاز به ضدیت با هم ندارد، ما مکمل دولت هستیم. دولت و مجلس یکی است. ما امروز هستیم اما آینده نه آقای ظریف نه آقای لاریجانی هست. خواهش می‌کنم این تذکر را رعایت کرده و از دستور کار خارج کنید. با هم تفاهم کنید و یک کار ملی انجام دهید.

 

واکنش لاریجانی به تذکر زاکانی: فکر نکنید پشت پرده‌ای وجود دارد

 

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اظهارات زاکانی مبنی بر مخالفت با کلیات طرح برجام اظهار داشت: آقای زاکانی چند نکته بیان کردند که باید به آن توجه کرد یکی اینکه این طرح از دو ماه پیش آماده شده بود و طرح را بنده داده‌ام و دیگری اینکه ایشان دو بار طرح را به مقام رهبری دادند و ایشان جواب نداند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اینکه نظرات دبیرخانه اعمال نشد را حتماً تکذیب می‌کنم، فکر نکنید پشت پرده‌ای وجود دارد.

 

وی افزود: هر دوی این سخنان درست نیست ما نباید از مقام رهبری اینگونه نقل کنیم. مقام رهبری علنی گفته‌اند من در موضوع تصمیم مجلس دخالت نمی‌کنم، بنده هم همین حرف را زدم.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: اما در حل این مسئله رهبری فرمودند مجلس تصمیم بگیرد. آیا مجلس فقط همان مطلبی است که کمیسیون برجام ارائه داد؟ آیا مقصود رهبر معظم انقلاب همان بود که کمیسیون برجام گزارشی دهد و تمام شود، ظاهراً این نیست.

 

لاریجانی در ادامه مطلب خود متذکر شد: مجلس باید تصمیم بگیرد، ما در مشاوره‌ای که داشتیم گفتیم راه‌های این‌چنینی نیز وجود دارد اگر من از قبل این پیش‌بینی‌ها را نمی‌کردم امروز شما می‌گفتید چرا مدیریت نشد. لذا بحث‌های اولیه‌ای مطرح شد.

 

وی همچنین اضافه کرد: موضوع به دبیرخانه ارجاع شد آقایان زاکانی و جلالی را خود بنده به دبیرخانه معرفی کردم که طرح را با دبیرخانه آماده کنید. آقایان نیز در دبیرخانه فردی مشخص کردند و طرح را منقح کردند. اینکه نظرات دبیرخانه اعمال نشد را حتماً تکذیب می‌کنم، شب گذشته ساعت ۷، آقای شمخانی نزد بنده بودند و ما از ابتدا تا انتها این طرح را بررسی کرده و با نظر دبیرخانه همه قبول کردند که اجرا شود. ایشان هم اکنون حاضر هستند اتفاقاً بنده به ایشان گفتم امروز در مجلس حاضر شوند که روشن شود چیزی در پشت صحنه نیست.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین یادآور شد: ما این کار را انجام دادیم چرا که یک مسئله ملی است. من فرمایش آقای زاکانی را تأئید می‌کنم که یک مسئله ملی است. در مسئله ملی باید توافق شود موضوع هسته‌ای مسئله‌ای است که به رهبری مربوط می‌شود بنابراین ما رهبری را مطلع کردیم ما که نباید نظر ایشان را می‌گرفتیم چون اگر نظر ایشان گرفته می‌شد دیگر مجلس نمی‌توانست خلاف آن نظریه را دهد.

 

لاریجانی: رهبر معظم انقلاب بنا نبود در خصوص برجام نظری بدهند

 

لاریجانی در ادامه متذکر شد: اینکه گفته‌اند رهبر معظم انقلاب نظری نداده‌اند رهبری بنا نبود نظر بدهند بنابراین حق این بود که ما رهبری را مطلع کنیم که کردیم.

 

وی اضافه کرد: همیشه طرح‌های مربوط به هسته‌ای از طریق دبیرخانه انجام و هماهنگ می‌شد و ما این کار را انجام دادیم نهایتاً‌ دیشب هم از ابتدا تا انتهای طرح را خواندیم.

 

وی ادامه داد: مطلبی که آقای زاکانی مبنی بر بیانیه بودن طرح زدند حرف آقای شمخانی نیست چرا که از آقای شمخانی پرسیدند این یک بیانیه است؟ ولی ایشان گفتند خیر نکات مهمی در آن وجود دارد.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: چرا با دست خودتان یک چیز را خراب می‌کنید؟ ما با هماهنگی کار کردیم. مباحث با هماهنگی داخل مجلس صورت گرفت، ما چه باید می‌کردیم.

 

لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود مطرح کرد:‌ یکی دو ماه پیش بنده آقای حداد را در یکی از مجالس دیدم و ایشان، گفت در این مسئله چه باید انجام دهیم و بنده پیشنهادات خود را ارائه دادم و ایشان گفتند بنده نیز همین مسائل به ذهنم رسید. بنابراین از همگرا بودن نمایندگان در مجلس سخن گفتم. از اواسط بحث در کمیسیون برجام نیز آقای زاکانی را در جریان گذاشتم و گفتم با دبیرخانه همکاری کنید که پس از گزارش برجام یک طرحی وجود داشته باشد وگرنه می‌خواهید چه کار بکنید.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: ایشان نیز این کلیات را قبول داشت. بنده در این بین به آقای جلالی هم گفتم که همکاری کنند تا فراکسیون به نتیجه برسند سپس با حضور آقای حداد و دوستانی مانند آقایان زارعی، نبویان و دهقان جلسه‌ای داشتیم و سیر بحث را مشخص کردیم و مقرر شد سه نفر از هر دو فراکسیون بنشینند و بر روی طرح مقدماتی کار کرده و نظرات خود را اعمال کنند.

 

وی ادامه داد: پس از آن آقایان توکلی، زارعی، بذرپاش، حقیقت‌پور، جلالی و بروجردی چهار نفر از فراکسیون اصولگرایان و سه نفر از فراکسیون رهروان ولایت سه جلسه برگزار کردند. در این جلسات برخلاف گفته آقای زاکانی جلسه آخر آن نزد خود بنده برگزار شد و نظرات دو فراکسیون عمل شد.

 

لاریجانی گفت که این متن واحده قبلی نبود بلکه پیشنهاد اصولگرایان بود ما متن را عوض کردیم تنها یک مورد بود که آقایان می‌خواستند بندی را اضافه کنند و ما توافق نکردیم چرا که دو فراکسیون باید توافق کنند. ما این اضافه کردن بند را مصلحت نمی‌دانستیم که بعد بررسی کردم و دبیرخانه نیز مصلحت نمی‌دانست که این کار انجام شود.

 

نماینده مردم قم در مجلس ادامه داد: بقیه موارد اعمال شد بطوریکه همه گفتند ما امضاء کنیم و حتی آقای زاکانی گفتند من به شرطی امضاء می‌کنم که گزارش کمیسیون برجام زودتر خوانده شود، ولی ما گفتیم ما نمی‌توانیم این تعهد را بدهیم. این مسیر همگرایی پیش رفته است اگر حرفی از دبیرخانه به دفتر می‌زنند خلاف است، دفتر رابط دارد و آن رابط آقای حجازی است که باید به بنده بگوید و حرف‌های آنها را بنده در عین امانت‌داری به شما منتقل می‌کنم اگر هم بحث دبیرخانه است که بنده دیشب از ابتدا تا انتها بررسی کردیم و آقای شمخانی قبول کردند و نظرات اعمال شد و قبول کردند که طرح خوبی است و اینکه از نظرات دیگران گفته می‌شود ما نمی‌دانیم و این واقعیت قضیه بوده است.

 

وی در ادامه عنوان کرد: این که عده‌ای می‌گویند طرح عقب بیفتد یا آن را رد کنیم چند نظر در مجلس وجود دارد. عده‌ای نظر بر این دارند که برجام را رد کنیم بنده نیز نظر آنها را محترم می‌بینیم البته من مخالف این کار هستم. دومین نظر این است که ما برجام را به دولت برگردانیم و بگوییم که آنها لایحه بدهند و دوباره به مذاکره بنشینیم و این در شرایط فعلی تیر در تاریکی است ولی در هر حال یک نظر است.

 

فکر نکنید پشت پرده‌ای وجود دارد

 

لاریجانی به دیگر نظرات نیز اشاره کرد و ادامه داد: نظر سوم این است که ما به دولت اجازه بدهیم در چارچوب مصوبات شورای عالی امنیت ملی که باید به تصویب رهبری برسد و ملاحظاتی که ما ذیل آن می‌آوریم بتوانند برجام را اجرا کنند که در مورد تهدیدات خارجی است.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه این طرح اصلاً یک بیانیه نیست، متذکر شد: بند دیگری نیز مربوط به لغزش‌ها است. مثلاً در خصوص نیروهای مسلح و موشکی که ما صریح گفتیم باید تقویت شود یا در خصوص نفوذ سیاسی و فرهنگی ما فرمایش رهبر معظم انقلاب را اجرا کردیم.

 

لاریجانی ادامه داد: اینکه می‌گویند ما می‌خواهیم هماهنگی بیشتری انجام دهیم مانعی نیست ولی ما هماهنگی را شروع کرده‌ایم که برخی نظر آقایان عوض شد. فکر نکنید پشت صحنه‌ای وجود دارد همه چیز همین است و هیچ چیزی عوض نشده است.

 

وی عنوان کرد: در آیین‌نامه قید شده است هیأت رئیسه می‌تواند طرح‌ها را به این کمیسیون ارجاع دهد ولی ما به دلیلی ارجاع ندادیم و دلیل آن روشن است. کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از روز اول مخالفت می‌کرد و می‌گفت شما وظیفه اساسی این کمیسیون را به کمیسیون دیگری داده‌اید و ما گفتیم کمیسیون ویژه به دلیل اهمیت آن می‌خواهد گزارشی تهیه کند.

 

لاریجانی در پایان عنوان کرد: کمیسیون امنیت ملی کمیسیونی است که چهار طرح هسته‌ای دیگر نیز از آن استخراج شده است. به علت مشغله و اختلافاتی که در کمیسیون ویژه وجود داشت صل

پارامترهای مرتبط

دیدگاه‌ها  

0 #4 wave 1394-08-03 17:17
تشکر از اینکه پیامم رو حذف نکردین

پاسخ مدیر:

با سلام و احترام.
نظرات کاربران فقط اونایی رو منتشر نمیکنم که به دیگران توهین کرده باشه یا تهمت زده باشه به دیگران یا طوری باشه نشه با سانسور هم که شده بقیه ش رو پخش کرد. اما مواردی که مخاطبش خودمون باشیم سخت نمیگیرم.
بالاخره این هم نظر شما بوده دیگه...
ان شاءالله در راه حق موفق باشیم.
یاعلی
نقل قول کردن
-1 #3 wave 1394-08-02 14:46
خیلی سوختین نه؟؟؟؟؟
به قول دوست عزیزتون آب بریزید اونجا که میشوزه
نقل قول کردن
+1 #2 Guest 1394-07-21 05:14
واقعا چقدر جای تاسف داره وقتی لحن و ادبیان بیان این آقایان را میشنویم
در روزهای سخت است که انسانها شناخته میشوند
حتی اگر حق با برخی از این افراد باشد نباید با این ادبیات بی ادبانه و دعوا و قسم و جلاله مرگ و.... صحبت نمایند
مثلا نمایندگان مردم هستند
نقل قول کردن
+1 #1 ناشناس 1394-07-20 15:49
سلام کلیپ مشکل داره نه دانلود میشه نه پخش میشه مرسی از سایت خوبتان

پاسخ مدیر:

با سلام و احترام.
بزرگوار کلیپ مشکل نداره، درواقع کلیپی نیست که بخواد مشکل داشته باشه! :)
این پست فقط 5تا فایل صوتی داره که در قسمت توضیحات لینک دانلودشون رو تقدیم کردم.
کلیپ در پلیر نداره!
موفق باشید.
یاعلی
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید


انصار کلیپ
سایت آوینی
عمارکلیپ
بچه های قلم
مای مدیا
مبین مدیا
اویس
مستضعفین
فرهنگ نیوز


دفتر مرکزی: تهران،

09128513265

Info[@]mostazafin.tv

آخرین کانال های ثبت شده

  • BoxerNap
  • GordonPiolo
  • dublikaty_gjOa
  • yansaNoRie
  • Doctorpap
مستضعفین تی وی

Template Design:Dima Group