نرم افزار مبدل نصب نیست.

فیلم کامل مناظره بررسی توافق لوزان، آقایان ایزدی و بیگدلی / جهت یادآوری

گزارش مشکل
Loading the player...
فیلم کامل مناظره بررسی توافق لوزان، آقایان ایزدی و بیگدلی فؤاد ایزدی: اگر ایران لغو کند زیر بند هفت است و زیر زور هستیم اما آن طرف اگر عمل نکند عضو شورای امنیت است و ما در سازمان ملل با آمریکا یک سطح نیستیم. مناظراتی که با استقبال مردم مواجه شده هرچند که خلا چنین برنامه هایی پس از توافق ژنو در صدا و سیما به شدت حس می شده است. این بار مناظره با حضور فواد ایزدی استاد دانشگاه تهران و منتقد شیوه مذاکراتی تیم هسته ای و محمدرضا ضیایی بیگدلی از حامیان دولت برگزار شد. * ایزدی : امیدواریم متن عوض شود *بیگدلی: احتمال لغو تحریم ها توسط کنگره ضعیف است * ایزدی: دولتهای آمریکا هم به توافق عمل نمی کنند! *بیگدلی: برخی تحریم ها یکباره برداشته نمی شود * ذیل بند هفت رفتن توافق چه آسیب هایی دارد؟ مناظره,نقد توافق لوزان,بیانیه لوزان,مناظره شبکه خبر,مناظره هسته ای,ایزدی بیگدلی,مذاکرات هسته ای,ظریف,آمریکا,فکت شیت
11553

نمایش ویدئو در وب سایت شما

 

فیلم کامل مناظره بررسی توافق لوزان، آقایان ایزدی و بیگدلی

فؤاد ایزدی: اگر ایران لغو کند زیر بند هفت است و زیر زور هستیم اما آن طرف اگر عمل نکند عضو شورای امنیت است و ما در سازمان ملل با آمریکا یک سطح نیستیم.
 
مناظراتی که با استقبال مردم مواجه شده هرچند که خلا چنین برنامه هایی پس از توافق ژنو در صدا و سیما به شدت حس می شده است. این بار مناظره با حضور فواد ایزدی استاد دانشگاه تهران و منتقد شیوه مذاکراتی تیم هسته ای و محمدرضا ضیایی بیگدلی از حامیان دولت برگزار شد.

در ابتدای این برنامه درباره بیانیه لوزان سوئیس گفت: این بیانیه برای ما الزام حقوقی ایجاد نمی کند طرف مقابل قبل از امضاء اینگونه صحبت می کند و می گوید برنامه ای هست که برای ایران لازم الاجراست.

محمدرضا ضیایی بیگدلی استاد حقوق بین الملل در واکنش به این سخن گفت: اصلاً همچنین چیزی نیست ،‌ اینها برای دلخوشی داخلی آمریکا و اسرائیل است اگر به توافق جامع برسیم قطعاً و یقیناً یک قرارداد بین المللی و لازم الاجراست برای دو طرف،‌ حال اگر امریکا عمل بکند یا نکند یک بحث دیگر است.

ایزدی در این باره افزود :‌ بند یک توافق الجزایر می گوید امریکا متعهد می شود در امور داخلی ایران دخالت نکند و امضاء هم کرد اما عمل نکرد.


در ادامه این مناظره ضیایی بیگدلی تاکید کرد: مسائل ثبوتی را با مسائل اثباتی نباید قاطی کرد و در صورت عدم پایبندی آمریکا به تعهداتش ممکن است ما هم لغو کنیم، که ایزدی در پاسخ گفت: اگر ایران لغو کند زیر بند هفت است و زیر زور هستیم اما آن طرف اگر عمل نکند عضو شورای امنیت است و ما در سازمان ملل با آمریکا یک سطح نیستیم.

بیگدلی درمقابل گفت: اگر واقعاً چنین هدفی بود چرا این همه ساعت بنشینند و مذاکره کنند فقط اینکه ایران را ملزم کنند و خودشان ملزم نباشند.

* ایزدی : امیدواریم متن عوض شود

ایزدی پاسخ داد: اتفاقاً مشکل ما هم همین است دوستان زحمت کشیدند اما در عمل امیدواریم که متن عوض شود در حوزه تحریمهای امریکا فقط هسته ای است و هسته ای که تحریم های اصلی را شامل نمی شود طرف امریکایی تحریمهای اصلی خودش را نگه خواهد داشت در حوزه تحریم های سازمان ملل گفته ما قطعنامه می دهیم که شش قطعنامه قبلی را حذف می کنیم اما تدابیر محدودیت ساز اضافه می شود و ما نمی دانیم.

این استاد دانشگاه ادامه داد: طرف مقابل می تواند همه تحریم های لغو شده را گلچین کرده و دوباره اجرایی کند،‌ نظر ما هم همین است که اقایان روحانی و ظریف گفتند که لغو همه تحریمها یکجا باید باشد.

ضیایی بیگدلی نیز گفت: الان ما نمی دانیم که ان برنامه جامع چه از آب درخواهد آمد و اصل هم همان برنامه است.

وی در واکنش به سخن ایزدی که گفت کنگره می گوید ما توافق را به هم می ریزیم اظهارداشت: این نمی شود اگر اینطور باشد سنگ رو سنگ بند نمی شود.

*بیگدلی: احتمال لغو تحریم ها توسط کنگره ضعیف است

بیگدلی در پاسخ گفته مجری برنامه مبنی بر اینکه رویترز اعلام کرده است که قوانین داخلی امریکا اجازه می دهد که تحریمها ادامه پیدا کند گفت: اگر در چارچوب قطعنامه فصل ۷ برود نه فدرال نه کنگره نه رئیس جمهور هیچکدام نمی تواند تحریمهای جدید اعمال کند، بله تحریمهای دیگر که ربطی به هسته ای ندارد سرجایش می ماند.

مجری‌ برنامه پرسید:‌ با توجه به اختیاراتی که رئیس جمهور دارد چه خواهد شد؟

محمدرضا ضیایی بیگدلی پاسخ داد:‌ رئیس جمهور امریکا می توند بجای اینکه تحریمها را برای لغو به کنگره ببرد که این احتمال ضعیف است خودش امضاء و مبادله کند و وارد مرحله اجرا شود، زیرا مجری قوانین کنگره رئیس جمهور است.

وی افزود: من منکر قدرت سیاسی و نظامی امریکا نیستم. منم خوشبین نیستم اما چارچوب حقوقی را بیان می کنم آنها هم به این نتیجه رسیده اند که باید یک توافقی انجام شود.

ضیایی بیگدلی گفت: بحث من روی توافق جامع است که اثر و اعتبار حقوقی بالایی دارد.

* ایزدی: دولتهای آمریکا هم به توافق عمل نمی کنند!

ایزدی نیز گفت: طرف مقابل مشکل دارد دولتهای قبلی امریکا چندین بار به تعهداتش عمل نکرد، دولت اوباما هم عمل نخواهد کرد و به دولت بعدی می سپارد، بازطراحی اراک طول خواهد کشید ، تبدیل اورانیوم هم زمان خواهد برد تا این کارها انجام شود دولت اوباما تمام خواهد شد و دست ما به هیچ جا نخواهد رسید.

ضیایی بیگدلی اظهارداشت: اگر بر این اساس باشد و بر اساس بیانیه لوزان بله ممکن است اما اگر به برنامه جامع برسیم آنوقت نخواهد توانست.

ایزدی افزود: اگر قرار است ایران و آمریکا اقدام کنند نیاز به تأیید کنگره و مجلس دارد الان باید این کار انجام شود یعنی قبل از اینکه ما خودمان را محدود کنیم.

مجری گفت: به گفته شما اوباما کنگره را دور نخواهد زد اگر اوباما نمایندگی کنگره را ندارد و نمایندگی دولت آمریکا را هم ندارد و ساختار قدرت در آمریکا هم ایالتی است پس ما داریم با چه کسی مذاکره می کنیم؟

ایزدی گفت: در روز امضا همه تحریمها باید برداشته شود یعنی ما یک کالایی داریم بعنوان هسته ای و آنرا می خواهیم محدود کنیم پس قیمتش را هم باید بدهند این یعنی برد ـ برد.

*بیگدلی: برخی تحریم ها یکباره برداشته نمی شود

کارشناس حقوق بین الملل در ادامه برنامه تیتر امشب دوشنبه شب شبکه خبر گفت: ‌تصور می کنم که دوطرف عزم راسخ دارند که مسئله حل شود و چون طرفها در سطوح بالا عزم راسخ دارند بنا بر این ممکن است که مقداری تغییرات در تعهدات بوجود بیاید و کم و زیاد شود.

محمدرضا ضیایی بیگدلی افزود: من هم با لغو یک دفعه تحریم ها موافقم و لغو تدریجی در آینده خیلی مبهم است.

وی اضافه کرد: البته باید توجه داشت که اگر گفتند امروز تحریمها برداشته شد قابلیت اجرایی پیدا نخواهد کرد یعنی ماهیت آن تحریم است که بالاخره زمانی را می برد که آنرا ما نمی توانیم مشخص کنیم بعضی از تحریم ها را فوراً می توان برداشت برخی ها هم امکانش از لحاظ فنی وجود ندارد که یکباره برداشته شود و پروسه ای دارد البته باید تعهد لغو رسمی وجود داشته باشد و همه تحریم ها یکجا برداشته شود.

فؤاد ایزدی دیگر کارشناس نیز گفت: در حوزه تحقیق و توسعه آمده است که باید یک جدول زمانی ایران بدهد و طرف مقابل تأیید کند و محدود است و نیاز به بازبینی دارد و راجع به رآکتور اراک که آورده اند بازفرآوری صورت نخواهد گرفت و سوخت مصرف شده صادر خواهد شد.

وی افزود: کشوری که حق داشتن انرژی هسته ای دارد این حق دو بخش است یکی غنی سازی ودیگری حق بازفراوری است.

ایزدی اضافه کرد: در این متن توافق بحث غنی سازی ۳،۵ درصد را توانستند نگه دارند ولی بحث بازفراوری کلاً رها و به طرف مقابل داده شده یعنی ۵۰ درصد از ۱۰۰ درصد حق هسته ای از دست رفته است و گفتند سوخت مصرف شده هم صادر خواهد شد که باید توجه کرد.

وی تصریح کرد: بازفرآوری روی سوخت انجام می شود، اگر سوخت نداشته باشید یعنی بازفرآوری هم نخواهید داشت که باید به این هم توجه مجدد شود و این حق باید به کشور برگردد.

* ذیل بند هفت رفتن توافق چه آسیب هایی دارد؟

ضیایی بیگدلی هم گفت: آنچه که در برنامه مشترک اقدام مورد توافق قرار می گیرد یک سند حقوقی لازم الاتباع است برای طرفها ما باید ببریم به مجلس خودمان آنها هم ببرند به مجلسشان و هیچ تردیدی در این باره وجود ندارد اما اگر رئیس جمهور آمریکا امضا و تصویب کرد ما نباید اصرار داشته باشیم که حتما باید به کنگره ببرد که آن بحث تخلف است که رئیس جمهور کرده، حرف من این است که موضوع برنامه مشترک اقدام عیناً بیاید در قطعنامه فصل ۷ که دیگر نه کنگره و نه قانون فدرال و نه هیچ کس دیگر نتواند مداخله کند.

ایزدی هم گفت:‌ ذیل بند ۷ بودن محدودیتی برای کنگره برای لغو و نقض این قرارداد بین المللی ایجاد نخواهد کرد سابقه هم داشته و اتفاق افتاده اقدامی که باید انجام شود این است که این امضاء نشده و از این جهت خوب است و فرصت هست که مواردی که کارشناسان می گویند بازبینی و در پای میز مذاکره حل شود.

وی افزود: اگر حل نشود مثل امریکایی ها که می گویند توافق بد را امضا نخواهیم کرد برای ما هم همین است.

 

پارامترهای مرتبط

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید


انصار کلیپ
سایت آوینی
عمارکلیپ
بچه های قلم
مای مدیا
مبین مدیا
اویس
مستضعفین
فرهنگ نیوز


دفتر مرکزی: تهران،

09128513265

Info[@]mostazafin.tv

آخرین کانال های ثبت شده

  • DanaFluop
  • BoxerNap
  • GordonPiolo
  • dublikaty_gjOa
  • yansaNoRie
مستضعفین تی وی

Template Design:Dima Group