نرم افزار مبدل نصب نیست.

برنامه راز با حضور مسعود ده نمکی کارگردان مطرح سینمای ایران

گزارش مشکل
Loading the player...
ده نمکی,سینمایی چ,حاتمی کیا,معراجی ها,قطعنامه,جنگ
9207

نمایش ویدئو در وب سایت شما

 مسعود ده‌نمکی کارگردان موفق کشورمان که شب گذشته میهمان برنامه راز بود  درباره حال‌و‌هوای فیلم‌سازی‌اش گفت: شاید بتوان گفت بخش اعظم کارهایی که بعد از جنگ انجام داده‌آم به حال و هوای برگشتنم از جنگ برمی‌گردد .قبول قطعنامه مثل یک پتک بود و اینکه چه بایدکردها را بگویم.روی این موضوع  خیلی فکر کرده‌ام .

وی افزود: در آن سال‌ها امام بین ما بود و به قصه جنگ دیپلماتیک نگاه نمی‌کرد و از باب شهادت می‌گفت و این‌که هیچ چیز فنا نشده و خودتان را برای رسیدن به آرمان‌ها حاضر کنند اگر جنگ ما 8 سال بود آن مقاومت هنوز ادامه دارد و اگر کسانی در این عرصه می جنگند کارشان از جنگ آن زمان هم سخت‌تر است.

ده‌نمکی تأکید کرد: در آن دوره اگر پایت روی مین می‌رفت افتخار بود اما اگر در این دوره پایت روی مین برود تو را هو می‌کنند.

وی افزود: در حوزه فرهنگ حرف‌ که می‌زنی متهم به افراطی‌گری می‌شوی .در این جنگ فرهنگی به اسم نقد پایشان را روی آدم می‌گذرند و رد می‌شوند .

این کارگردان سینمای کشورمان ادامه داد: اولین کاری که بعد از جنگ انجام دادم درس خواندن بود و پخش نشریه‌ای در نماز جمعه تهران که پیرمردها می‌گفتند چرا نمی‌گذاری ما به خطبه‌ها گوش ‌دهیم. اما به‌هر حال ما حس کردیم آنجایی که باید فرهنگ را نشان بدهیم همین نماز جمعه است که در میان شعارهای کلیشه‌ای آن زمان شعار می‌دادیم.

کارگردان «رسوایی» با بیان اینکه دیدیم حرف‌هایی که می‌زنیم تریبون دارد یا نه، گفت: در آنجا به این نتیجه رسیدیم که باید فریادها را تبدیل به اندیشه و آن را به رسانه تبدیل کرد، من به این نتیجه رسیدم که جنس حرفی که می‌زنم متفاوت است بنابراین نشریه شلمچه را راه‌‌اندازی کردم که شلمچه دورانی داشت و اولین نشریه پر مخاطبی بود که بعد از همشهری منتشر می‌شد.

وی افزود: در آن زمان خط بد بچه‌ها را روی دیوار می‌دیدند اما خط بد فکری جریانات را نمی‌دیدند. در نشریه جبهه ما گفتمان جنگ و غنا را لبه تیزتر کارها قرار دادیم و باز پر تیتراژتر از نشریه شلمچه بود.

ده‌نمکی خاطرنشان کرد: من احساس می‌کردم که این کارها هزینه دارد و بعد هم نشریه صبح را راه‌اندازی کردم که فکر کردم باید عمقی‌تر کار کرد.

وی افزود: حرف‌هایی که آن زمان زده می‌شد جلوتر از زمان خودش بود یعنی به تعبیری گفتمان سازی در جامعه و تبدیل به نقد بود و حرف‌هایی که مهدی نصیری می‌زد امروز نمایان شده است. آن موقع این کارها با مظلومیت توسط کسانی انجام می‌شد که به افراطی‌گری متهم می‌شدند.

ده‌نمکی ادامه داد:‌ حرف‌هایی که شهید آوینی در آن زمان در مورد غرب مطرح می‌کرد توسط بچه حزب‌اللهی‌ها زده می‌شد اگر ایشان الان زده بود به افراطی‌گری متهم می‌شد.

وی گفت: شهید آوینی با شهادتش اینها را راحت کرد اما با این حال تجربه نشان داد سیاست‌های غلط فرهنگ جامعه را از هم می‌پاشد. سیاست‌های فعلی نتیجه تفکر غلط آن افراد در زمان قبل بود.

ده‌نمکی افزود: چیزی که در فیلم فقر و فحشا بود آسیب‌شناسی بود و چرایی پیدایش موضوعات غلط بود.همین هم موجب می‌شود که آن مستند برد خودش را پیدا ‌کند .اگر این مستند از دست کسی دیگر ساخته می‌شد همه را متهم می‌کردند.

وی افزود: بعد از بسته شدن نشریه جبهه واقعاً کم آوردم و کسی هم حمایت نمی‌کرد .من هم گفتم خطری تهدید نمی‌کند و بهتر است که به دنبال کشاورزی به خارج از تهران بروم.

کارگردان «معراجی ها» گفت: برای من جالب بود که فردی مثل پیترسون از چند سال قبل انقلاب را رصد می‌کند و جالب بود که می‌گفت روی شناخت دفاع مقدس کار می‌کنیم وی از ما انتقاد داشت و می‌گفت همه دنیا به این نتیجه رسیدند که عراق متجاوز بوده ولی در سینمای شما فیلم‌هایی می‌بینیم که مضمون ضد جنگ دارند که این همان جریان روشنفکری در زمینه دفاع مقدس است. او می‌گفت برای اینکه گمراه نشوم عکس سه نفر را در اتاقم زده‌ام یکی از ان سه نفر عکس شهید آوینی است .حرف‌هایی که او در روایت فتح می‌زد در نفس‌هایش پیدا بود..

وی در ادامه گفت: عکس دوم حاج بخشی بود که می‌گفت چیزی که در زمان دفاع مقدس به رزمندگان امید می‌داد.

وی افزود: آمارهایی که درباره اعتیاد و... اعلام می‌شود نتیجه عملکرد چپ و راست طی سالیان درازمدت در این مملکت است. امام می‌گفت یوم‌الله ما روزی است که جوانان را از میکده‌ها به جبهه‌ها کشاندند کسانی که آن حرف‌ها را می‌زدند خودشان به این حرف‌ها عمل نمی‌کردند.

ده نمکی در پاسخ به این سؤال که چرا عرصه‌ جنگ را انتخاب کردید، اظهار داشت: من می‌خواستم فیلمی بسازم درباره شهدا و اتفاقاتی می‌افتد که همه آن را می‌پسندند و حتی در اخراجی‌ها 3 یک جریان سیاسی نقد می‌شود و جالب اینجاست که در همین ژانر سیاسی هم 6 میلیارد مخاطب پیدا می‌کند مردم باید چکار کنند که بگویند پای ارزش‌ها ایستاده‌اند؟ باید از یارانه انصراف بدهند؟ این شما هستید که باید نقد بشوید.

طالب‌زاده مجری برنامه راز نیز در ادامه صحبت های ده نمکی عنوان کرد: روحیه‌ای که در جبهه بود خیلی‌ها می‌گفتند که مثل یک عروسی یا یک جشن است و این را در معراجی‌ها می‌توان دید.

ده نمکی با اشاره  به نام گذاری سال 93 به نام «فرهنگ و اقتصاد با عزم ملی و مدیریت جهادی» از سوی مقام معظم رهبری خاطرنشان کرد: آقا از نیروهای مردمی خواستند تا چریکی در عرصه فرهنگ کار کنند و می‌گوید که من امیدم به شما جوان‌ها است. یکی از بخش‌های مغفول دفاع مقدس فرهنگ‌نامه اسارات و آزادگان ما در جبهه‌ها است. قهرمان‌های ما اینها هستند.

وی ادامه داد: یکی از کارهای خودم مصاحبه با آزادگان بود که محور اصلی پرسش‌نامه من بودو به خاطر اتفاقاتی بود که آنجا افتاده بود . صدام در فاصله جنگ عراق با ایران و کویت چند جلد کتاب به نام شهدای مفقودالجسد چاپ می‌کند و از آن طرف اینجا کسانی تحت مهمان‌نوزای مردم ما قرار گرفته‌اند و ما کاری در این باره انجام نداده‌ایم.

ده نمکی تاکید کرد: من دیدم این تاریخ مهجور مانده که من کاری را شروع کردم و مجموعه‌اش این شد که 6 هزار ساعت مصاحبه گرفتیم و جالب این است که بار 80 جلد کتاب می‌شود و مقام رسمی برای رونمایی این کتاب نمی‌آیند که هنوز هم این کتاب در آرشیو در حال خاک خوردن است.

وی افزود: الان شرق‌شناسی غرب نسبت به ما قوی‌تر از غرب‌شناسی ما نسبت به آنها است الان آنها می‌گویند که ما همرنگ ایران می‌شویم که این یک کار استراتژیک است.

کارگردان «معراجی ها» ادامه داد: ورود جاسوس‌ها به حوزه‌ها و مراکز حساس ما کار اینها است و می‌خواهند از درون شناخت پیدا کنند و اساس ما را بزنند.

وی تاکید کرد: همین سریال‌های فارسی‌وان به فیلم‌های جشنواره ما تبدیل می‌شود و همان داستان را ایرانیزه کرده و هجو غیرت و تعصب در آن دیده می‌شود.

ده نمکی مطرح کرد: فیلم ساختن در زمینه جنگ سخت است و من در اخراجی‌های 3 سعی کردم همان اتفاقات را در قالب طنز نشان دهم و دستمایه داستان قرار بدهم ما که اسرایمان با عزت زندگی می‌کردند چرا دستمایه فیلم‌های دوستان نباید باشد؟

وی تاکید کرد: من فقر سوژه را دیگر قبول ندارم اگر تاریخ را بخوانیم پر از سوژه است چیزهایی که در قبل از انقلاب نشان داده نشده است به مستندهای آن طرف تبدیل می‌شود.

امروز دنیا با زبان رسانه حرف می‌زند ما چقدر در این حوزه سرمایه‌گذاری کرده‌ایم ؟ بودجه یک فیلم سیصد برابر با بودجه چند سال سازمان سینمایی ما است؛ کسانی هم باید به این مفاهیم بپردازند که این مفاهیم اعتقاد داشته باشند.

کارگردان موفق سینمای کشورمان عنوان کرد: من معتقدم حکیم در سینمای غرب از سینمای ما بیشتر است یعنی با اندیشه ماتریکس تولید می‌کنند.اما اینجا نگاه‌ها کاسب‌کارانه است .کسی مثل جواد شریفی راد خور سوژه است که وارد سینما می‌شود و اگر می‌دید امکانات نیست امکانات خلق می‌کرد. چقدر امکانات در این حوزه فراهم کرده‌ایم؟ برای ما ساخت جنگی سخت‌تر از خود جنگ است در صورتی که در فیلمم نزدیک بود این اتفاق برای خودم بیفتد.

ده نمکی در پایان از فیلم سینمایی«چ» به عنوان بخشی از  تاریخ دفاع مقدس یاد کرد و افزود: ما اگر می‌خواهیم ظرفیت‌ها را آزاد کنیم باید بستر را فراهم کنیم. مردم را به دیدن فیلم خوب حاتمی‌کیا دعوت می‌کنم و به او می‌گویم که جز به برای شقایق‌ها نخوان، کلاغ‌ها زبان شما را نمی‌فهمند.

پارامترهای مرتبط

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید


انصار کلیپ
سایت آوینی
عمارکلیپ
بچه های قلم
مای مدیا
مبین مدیا
اویس
مستضعفین
فرهنگ نیوز


دفتر مرکزی: تهران،

09128513265

Info[@]mostazafin.tv

آخرین کانال های ثبت شده

  • DanaFluop
  • BoxerNap
  • GordonPiolo
  • dublikaty_gjOa
  • yansaNoRie
مستضعفین تی وی

Template Design:Dima Group